Fufu: een Ghanees keukengeheim

Fufu

Fufu

Zoals jullie wel weten, is mijn lieve schat van Ghaneese afkomst. Ik heb dus de eer om een nieuwe cultuur te mogen ontdekken én zelfs te proeven.

En ik geniet hiervan met volle teugen!

De allereerste keer dat ik met Jeffrey meeging naar zijn papa in Nederland, stond het gerecht ‘Fufu’ (spreek uit: Foefoe) op het menu.

Fufu? Ik had er nog noooooit van gehoord. Het enthousiasme van Jeffrey en vooral zijn ongeduld om dit gerechtje weer te kunnen eten, wekte mijn nieuwsgierigheid.

Fufu is een uniek, authentiek en traditioneel Afrikaans gerecht, dat heel populair is bij de Ghaneese bevolking. Ik was dan ook heel erg blij dat ik de kans kreeg om dit gerechtje te ontdekken en ervan te genieten.

Maar wat is het nu precies?

Van Jeffrey kreeg ik te horen dat het gerecht enerzijds bestaat uit de fufu op zich en anderzijds uit gekruide soep geserveerd met kip, geit of vis.

Fufu kan je een beetje vergelijken met aardappelpuree, maar dan véél beter. Maar goed, ik moet jullie toch een idee kunnen geven hé.

Traditioneel wordt fufu bereid uit cassave (eetbare wortelknol), bakbananen en yams (een andere soort van wortelknollen). De wortelknollen en bakbananen worden in stukken gesneden en ongeveer een kwartier gekookt. Vervolgens worden ze met een stamper tot een deeg-achtig mengsel gestampt.Dit vergt in de praktijk heel wat energie..

Fufu stampen in Ghana

Fufu stampen in Ghana

Wanneer de fufu volledig gestampt is, wordt hij in kleinere bolletjes gekneed en bij de fufu-soep geserveerd.

Omdat de ingrediënten (en uitrusting) voor het maken van originele Fufu in België nagenoeg niet voorhanden zijn, behelpen wij ons met plantaardige fufu-bloem. Deze hebben we van een Ghanees winkeltje in Antwerpen: “King Solomon Trading” (Muizenstraat 20, 2060 Antwerpen) Hier hebben ze trouwens heel wat Afrikaanse ingrediënten in huis. Een echte aanrader!

Maar hoe moest ik dit nu aanpakken? Ik kreeg een mooie kom geserveerd, maar geen bestek. Oh oh.. spannend!

Het eten van fufu gebeurt dus met je rechterhand, nadat je deze vooraf gewassen hebt. Doe dit dus noooooit met je linkerhand (want hiermee word je in Ghana veronderstelt je ‘…’ af te vegen). Eten met je linkerhand zou dus volledig respectloos zijn. Toch even blij dat ik rechtshandig ben en geen eerste flater heb begaan bij mijn toekomstige schoonpapa. Oef!

Vervolgens inspecteerde ik uiteraad (subtiel) mijn mede-tafelgangers. Blijkbaar moest ik met mijn vingers een stukje uit de fufu knijpen, onderdompelen in de fufu-soep en opeten (zonder kauwen).

Ik probeerde dit voorzichtig, proefde een klein hapje en moest al snel besluiten dat de smaak overheerlijk was. Al kan het soms pikant smaken en voelt de soep wel erg heet aan je handen (vooral als je dit niet gewoon bent). Zijn we dan toch mietjes?

IMG_5558Wonder bij wonder ben ik erin geslaagd nagenoeg de volledige soep en fufu met mijn handen te eten. You go Evy! 🙂 Whoop whoop! Geloof mij, met je handen eten vergt echt wel enige oefening.

Sinds ik Fufu gegeten heb, begrijp ik volledig wat Jeffrey bedoelde. Hier kan geen Westers eten aan tippen. Het voelt heel erg authentiek en bovendien super gezellig aan om met je hand(en) te kunnen eten.

Ik smeeeeek dan ook wekelijks om dit gerechtje te maken. En hoeraaaa, vorig weekend was het zover. Jeffrey heeft zijn kooktaltentjes nog eens bovengehaald en heeft Fufu gemaakt. Ik ben zooo trots op hem!

Aangezien receptjes voor Fufu heel moeilijk te vinden zijn, heb ik hem maar gestalkt en alles netjes genoteerd.

Hieronder onthul ik Jeffrey’s interpretatie van een Ghanees stukje kunst. Smakelijk!

 Recept

Ingrediënten

– 1 paprika

– 2 ajuinen

– 5 teentjes look

– 250g champignonsIMG_5542[1]

– 500g passata

– 1/2 blik tomatenpuree

– 1 blik gepelde tomaten (400g)

– 3 kippenbouillonblokjes

– Pepers of hot pepper sauce

– Sambal

– 2 el pindakaas

– Fufu-bloem

– 1,2 kg kippenbouten (of ander vlees)

– 3 doosjes makrelenfilets

Bereidingswijze

Snij de ajuinen en 3 teentjes look in stukjes en mix deze in de blender samen met een koffielepel sambal en een scheutje water (zodat het geheel vloeibaar wordt).

Neem een grote soepketel, waarvan de bodem onder water wordt gezet en voeg hier het mengsel van look en ajuin aan toe.

IMG_5544[1]

Leg hierin vervolgens de kip, voeg een half blikje tomatenpuree en 1 kippenbouillonblokje toe en kruid het geheel af met caeyennepeper.

IMG_5546

Breng het geheel aan de kook op een middelmatig vuur met deksel op de ketel.

! Opgelet: het geheel zal nu een twee-tal uur op het vuur staan. Regelmatig moet er iets toegevoegd worden

Snij intussen de rode paprika in stukjes samen met 2 teentjes look en doe deze in de blender.

Voeg 1 blik gepelde tomaten toe, samen met 2 eetlepels pindakaas (naar eigen smaak kan je meer of minder pindakaas toevoegen) en 1 theelepel hot pepper sauce.

Mix alles tot één geheel.

Doe dit mengels, na 15 à 20 min, samen met de passata bij het kokend geheel.

IMG_5547

Meng er tot slot de makreel, champignons, 5 glazen water en 2 kippenbouillonblokjes bij.

Laat 45 minuutjes verder koken op een zacht vuur.

IMG_5548

Maak de fufu klaar volgens de instructies op het pakje.

Kneed een bolletje fufu en leg dit een diep bord. Overgiet met de kruidige fufu-soep.

Laat het jullie smaken!

IMG_5565

10 gedachtes over “Fufu: een Ghanees keukengeheim

  1. Pingback: Hoe Maak Je Fufu: Een Eenvoudige En Authentieke Gids

Plaats een reactie